Dit gebeurt er als u hulp of advies vraagt bij het Kernpunt.
Snel een antwoord of doorverwijzing
Is uw vraag eenvoudig, dan krijgt u meteen antwoord en weet u wat u kunt doen. Is er niet meteen een antwoord op uw vraag te geven, dan overlegt de medewerker binnen het team wat de beste weg is. Als dat een doorverwijzing naar een andere organisatie betekent, dan meldt de Kernpuntmedewerker uw vraag bij deze organisatie en vertelt u bij wie u daar moet zijn.
Gesprek met het Kernpunt
De Kernpuntmedewerkers kijken eerst samen met u naar oplossingen dicht bij huis. Het kan zijn dat u meerdere gesprekken krijgt met het Kernpunt om te bepalen wat er aan de hand is en welke oplossing bij u past.
Uiteindelijk spreekt u samen met de Kernpuntmedewerkers een plan door, waarin staat hoe u uw wensen en doelen het beste kunt bereiken. Dit gesprek vindt meestal plaats tijdens een huisbezoek.
Wachttijd aanvraag WMO
Steeds meer mensen vragen de gemeente om ondersteuning via de Wmo. Dat zorgt voor wachttijden bij de Wmo-consulenten van de gemeente. Houd er daarom rekening mee dat het langer kan duren voor u een gesprek met een Wmo-consulent kunt hebben. Als u wilt weten wat de actuele wachttijd is kunt u contact opnemen met het Kernpunt. De contactgegevens van het Kernpunt vind u hier.
Onafhankelijke cliëntondersteuner
Wanneer u het prettiger vindt dat er nog een ander bij dit gesprek met de Kernpuntmedewerker aanwezig is, kunt u vragen of een onafhankelijke cliëntondersteuner erbij wil zijn. De medewerkers van de Kernpunten kunnen u hier meer over vertellen.
Werkwijze
De Kernpuntmedewerkers zijn elk in hun eigen vakgebied zeer deskundig en delen deze kennis met hun collega's. Samen zetten ze deze kennis in om goed te kunnen inspelen op alle vragen die inwoners kunnen stellen. Daardoor kunnen ze prima samen met u bekijken waarmee u het beste geholpen bent. Bij ingewikkelde vragen of als ergens meerdere problemen zijn, schakelen ze de specialisten van het Sociaal Team in.