Hulp vragen bij het Kernpunt

De Kernpuntmedewerkers kijken samen met u naar oplossingen dicht bij huis. Zo nodig verwijst het Kernpunt u door naar een organisatie die verdere hulp kan bieden.

Dit gebeurt er als je hulp of advies vraagt bij het Kernpunt.

Snel een antwoord of doorverwijzing

Is je vraag eenvoudig, dan krijg je meteen antwoord en weet je wat je kan doen. Is er niet meteen een antwoord op je vraag te geven, dan overlegt de medewerker binnen het team wat de beste weg is. Als dat een doorverwijzing naar een andere organisatie betekent, dan meldt de Kernpuntmedewerker je vraag bij deze organisatie en vertelt je bij wie je daar moet zijn.

Gesprek met het Kernpunt

De Kernpuntmedewerkers kijken eerst samen met jou naar oplossingen dicht bij huis. Het kan zijn dat je meerdere gesprekken krijgt met het Kernpunt om te bepalen wat er aan de hand is en welke oplossing bij je past.

Uiteindelijk spreek je samen met de Kernpuntmedewerkers een plan door, waarin staat hoe je je wensen en doelen het beste kan bereiken. Dit gesprek vindt meestal plaats tijdens een huisbezoek.

Wachttijden Wmo

Wachttijd aanvraag WMO

Steeds meer mensen vragen de gemeente om ondersteuning via de Wmo. Dat zorgt voor wachttijden bij de Wmo-consulenten van de gemeente. Houd er daarom rekening mee dat het langer kan duren voor je een gesprek met een Wmo-consulent kan hebben. Als je wil weten wat de actuele wachttijd is kan je contact opnemen met het Kernpunt. De contactgegevens van het Kernpunt vind je hier.

Waarom zijn er wachttijden?

Mensen worden ouder en blijven langer thuis wonen. Hierdoor hebben meer mensen zorg en ondersteuning nodig. Dit zorgt voor veel aanvragen. Vooral de vraag naar huishoudelijke hulp is groot. Dit probleem speelt niet alleen in onze gemeente, maar in het hele land.

Langere wachtlijsten voor huishoudelijke ondersteuning

U krijgt hulp van een zorgaanbieder als we tijdens het huisbezoek vaststellen dat u huishoudelijke hulp nodig heeft. Soms komt u dan op een wachtlijst bij de zorgaanbieder. Dit kan 4 tot 20 weken duren. De consulent vertelt u hoe lang u moet wachten op de hulp.

Onafhankelijke cliëntondersteuner

Als je het prettiger vindt dat er nog een ander bij dit gesprek met de Kernpuntmedewerker aanwezig is, kan je vragen of een onafhankelijke cliëntondersteuner erbij wil zijn. De medewerkers van de Kernpunten kunnen je hier meer over vertellen.

Werkwijze

De Kernpuntmedewerkers zijn elk in hun eigen vakgebied zeer deskundig en delen deze kennis met hun collega's. Samen zetten ze deze kennis in om goed te kunnen inspelen op alle vragen die inwoners kunnen stellen. Daardoor kunnen ze prima samen met jou bekijken waarmee je het beste geholpen bent. Bij ingewikkelde vragen of als ergens meerdere problemen zijn, schakelen ze de specialisten van het Sociaal Team in.

Vergelijk hulpaanbod