Vraag je ondersteuning bij het Kernpunt? Of heeft iemand anders je hiervoor aangemeld? Dan word je waarschijnlijk uitgenodigd voor een gesprek met een kernpuntmedewerker. Dit gesprek vindt meestal plaats tijdens een huisbezoek.
Wat is een huisbezoek?
Kom je bij het Kernpunt met een vraag of probleem? Soms is het genoeg om de informatie via de telefoon met je te bespreken. Als dat niet lukt, dan komen we bij je thuis op gesprek. Dit noemen we het 'huisbezoek'. Het gesprek kan ook ergens anders, als je dat prettig vindt.
Tijdens het huisbezoek heb je een gesprek met een medewerker van het Kernpunt. Tijdens dit gesprek kijk je samen met de medewerker(s) wat er bij jou speelt en welke problemen en vragen je hebt. We praten over de ondersteuning die je nodig hebt en kijken samen of er oplossingen zijn binnen jouw eigen situatie en omgeving.
Hulp bij het voeren van het gesprek
Twee horen meer dan één! Je mag iemand meenemen naar het gesprek. Bijvoorbeeld een vriend, een familielid of iemand anders die je helpt of voor je zorgt. Ken je niemand die met je mee kan? Dan kan je gebruik maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze hulp is gratis. Als je meer informatie wil, kan je contact opnemen met het Kernpunt.
3 onderdelen
Tijdens het gesprek komen 3 belangrijke vragen aan bod:
Wat kan je zelf doen?
Wat kan je zelf doen om jouw hulpvraag of probleem op te lossen? Zijn er nog mogelijkheden waar je zelf niet aan had gedacht? Dingen zelf oplossen heet ook wel het gebruiken van je eigen kracht.
Wat kan je samen met anderen doen?
Wat kan je doen met hulp van de mensen om je heen, met je sociale netwerk? Zijn er al mensen die voor je zorgen? Of die je helpen? Zijn er misschien andere mensen die je daarvoor kan vragen?
Vind je het lastig om hulp te vragen? Lees dan het artikel Durf te vragen.
Wat voor hulp is er mogelijk?
Is er een dienst of activiteit in jouw gemeente waar je jouw probleem mee kan oplossen? Dat is vaak professionele hulp of hulp van vrijwilligers.
Je bespreekt met de kernpuntmedewerker of er een bestaande dienst is waar je gebruik van kan maken: een algemene voorziening. Of dat er voor jou een persoonlijke oplossing nodig is: een zogenaamde individuele voorziening of maatwerkvoorziening.
Het gesprek voorbereiden met deze website
Je kan de website van het Kernpunt gebruiken om je voor te bereiden op het huisbezoek dat een kernpuntmedewerker met je heeft. De informatie is uit 3 delen opgebouwd, net als het gesprek met de kernpuntmedewerker:
- Tips: informatie en adviezen waarmee u zelf aan de slag kan.
- Hulp van anderen: manieren waarop je samen met anderen problemen kan oplossen.
- Informatie over professionele hulp en de organisaties in jouw buurt. Je kan zelf zoeken naar lokale organisaties en het lokale hulpaanbod.
Voorbereidingstips
Wil je weten hoe je je voorbereidt op het huisbezoek? Lees dan de tips.
Persoonlijk plan
Om je voor te bereiden op het keukentafelgesprek kan je alvast een persoonlijk plan maken. Hierin zet je al je problemen op een rijtje. En denk je zelf na over mogelijke oplossingen. Dit helpt de gemeente bij het vinden van een oplossing voor je probleem. Lever het persoonlijke plan uiterlijk 7 dagen na je melding in.