Vraagt u ondersteuning bij het Kernpunt? Of heeft iemand anders u hiervoor aangemeld? Dan wordt u waarschijnlijk uitgenodigd voor een gesprek met een kernpuntmedewerker. Dit gesprek vindt meestal plaats tijdens een huisbezoek.

Wat is een huisbezoek?

Komt u bij het Kernpunt met een vraag of probleem? Soms is het genoeg om de informatie via de telefoon met u te bespreken. Als dat niet lukt, dan komen we bij u thuis op gesprek. Dit noemen we het 'huisbezoek'. Het gesprek kan ook ergens anders, als u dat prettig vindt.

Tijdens het huisbezoek heeft u een gesprek met een medewerker van het Kernpunt. Tijdens dit gesprek kijkt u samen met de medewerker(s) wat er bij u speelt en welke problemen en vragen u heeft. We praten over de ondersteuning die u nodig heeft en kijken samen of er oplossingen zijn binnen uw eigen situatie en omgeving.

Huisbezoeken vinden vanwege de corona pandemie alleen plaats wanneer dit voor de dienst- of hulpverlening noodzakelijk is. Bij een huisbezoek mogen maximaal 3 bezoekers aanwezig zijn. Dit is inclusief uitwonende kinderen, de onafhankelijke cliëntondersteuner, de deskundige van de zorgverlener en andere bezoekers.

Hulp bij het voeren van het gesprek

Twee horen meer dan één! U mag iemand meenemen naar het gesprek. Bijvoorbeeld een vriend, een familielid of iemand anders die u helpt of voor u zorgt. Kent u niemand die met u mee kan? Dan kunt u gebruik maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze hulp is gratis voor u. Als u meer informatie wilt daarover, kunt u contact opnemen met het Kernpunt.

3 onderdelen

Tijdens het gesprek komen 3 belangrijke vragen aan bod:

Wat kunt u zelf doen?

Wat kunt u zelf doen om uw hulpvraag of probleem op te lossen? Zijn er nog mogelijkheden waar u zelf niet aan had gedacht? Dingen zelf oplossen heet ook wel het gebruiken van uw eigen kracht.

Wat kunt u samen met anderen doen?

Wat kunt u doen met hulp van de mensen om u heen, met uw sociale netwerk? Zijn er al mensen die voor u zorgen? Of die u helpen? Zijn er misschien andere mensen die u daarvoor kunt vragen?

Vindt u het lastig om hulp te vragen? Lees dan het artikel Durf te vragen.

Wat voor hulp is er mogelijk?

Is er een dienst of activiteit in uw gemeente waar u uw probleem mee kunt oplossen? Dat is vaak professionele hulp of hulp van vrijwilligers.

U bespreekt met de kernpuntmedewerker of er een bestaande dienst is waar u gebruik van kunt maken: een algemene voorziening. Of dat er voor u een persoonlijke oplossing nodig is: een zogenaamde individuele voorziening of maatwerkvoorziening.

Het gesprek voorbereiden met deze website

U kunt de website van het Kernpunt gebruiken om u voor te bereiden op het huisbezoek dat een kernpuntmedewerker bij u aflegt. De informatie is uit 3 delen opgebouwd, net als het gesprek met de kernpuntmedewerker:

  • Tips: informatie en adviezen waarmee u zelf aan de slag kunt.
  • Hulp van anderen: manieren waarop u samen met anderen problemen kunt oplossen.
  • Informatie over professionele hulp en de organisaties in uw buurt. U kunt zelf zoeken naar lokale organisaties en het lokale hulpaanbod.

Voorbereidingstips

Wilt u weten hoe u zich voorbereidt op het huisbezoek? Lees dan de tips.

Persoonlijk plan

Om u voor te bereiden op het keukentafelgesprek kunt u alvast een persoonlijk plan maken. Hierin zet u al uw problemen op een rijtje. En denkt u zelf na over mogelijke oplossingen. Dit helpt de gemeente bij het vinden van een oplossing voor uw probleem. Lever het persoonlijke plan uiterlijk 7 dagen na uw melding in.

Organisaties

Wmo-loket

Vergelijk hulpaanbod